اتحادیه کتاب و لوازم تحریر اصفهان

حمید رضا رستم زاده: هر سال مشتریان کتاب کمتر می شوند

دبیر اتحادیه کتاب و لوازم التحریر فروش ها از مشکلات کتاب فروش ها می گوید
هر سال مشتریان کتاب کمتر می شوند

 

فضای مدور کتابفروشی های روبروی هتل عباسی را که دور بزنی می رسی به مغازه ای با کتاب های تخصصی پزشکی و فقط آنجاست که صاحب مغازه تعارف نمی کند که «بفرمایید چه کتابی می خواستید؟» در این راسته از شلوغی مشتری ها خبری نیست، چون مشتریان این مغازه محدود به پزشکان و دانشجویان پزشکی و رشته های مرتبط هستند و حالا ۶۵متر فضای مغازه پر شده است از کتاب های گرانقیمت و گاه یکبار مصرفی که مشتریان خاصی دارد و تغییر سال به سال کتاب های پزشکی، خوراک بازیافتی ها را فراهم کرده است. آنجا که حمیدرضا رستم زاده، دبیر اتحادیه کتاب و لوازم التحریر اصفهان از این موضوع پرده برمی دارد. او که در رشته بیولوژی تحصیل کرده و روزی یک ساعت مطالعه می کند، در گفت و گو با اصفهان زیبا می گوید:«ممکن است یک کتاب در طول دو سال تغییر کند و دیگر مشتری نداشته باشد.

زیرا چاپ جدید که می آید دیگر کتاب ها استفاده نمی شود و این موضوع برای کتابفروشی های تخصصی به یک معضل تبدیل شده است، بنابراین هر سال حجم بسیاری از کتاب های ما از رده خارج می شود و ما آنها را کیلویی به بازیافتی ها می فروشیم، تا جایی که در سال گذشته فقط از مغازه ما یک تن و ۳۰۰ کیلو کتاب با این طریق فروخته شد.»رستم زاده ۴۱ ساله با ۲۵ سال سابقه در شغل، دنباله روی دایی اش بوده و در طول سال ها علاقه او به کتاب و فعالیت‌های فرهنگی زمینه ای برای ادامه این شغل در او فراهم کرده است.

حمید رستم زاده، چاپ کتاب پارسارستم زاده می گوید: «هر سال که می گذرد مشتریان کتاب کمتر می شوند و این با توجه به رکودی است که گریبانگیر همه مشاغل شده. از قدیم الایام فرهنگ مطالعه در جامعه کمرنگ بوده است، اما در حال حاضر این قضیه پررنگ تر شده و گرانی کتاب در این میان قوز بالا قوز است. بعد از سال ۱۳۹۰ هنگامی که دلار از پله گرانی بالا رفت دیگر کمتر در سبد کالاهای مردم کتاب دیده می شد، چون قیمت کاغذ تولیدی نمی توانست نیاز کل انتشارات را پاسخ دهد. این در حالی است که  طبق آمار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۰درصد فعالیت های انتشاراتی با کاغذهای داخلی و ۸۰ درصد با کاغذ وارداتی خارجی تامین می شود.

به همان میزان، هنگامی که دلار از یک هزار تومان به سه هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد، به همان اندازه قیمت کتاب هم سه تا چهار برابر شد و این موضوع عاملی تاثیرگذار برای این موضوع بود. در این هنگام قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرد و کتاب در سبد خانوار در آخرین مرحله قرار گرفت و به عقیده من یکی از مهم ترین دلایل عدم گرایش مردم به مطالعه افزایش قیمت کتاب بود.»دبیر اتحادیه کتاب و لوازم التحریر اصفهان اضافه می کند:«در گذشته وزارت ارشاد بابت قیمت کتاب یارانه پرداخت می‌کرد و همین موضوع باعث کاهش قیمت کتاب بود، ولی اکنون اینگونه نیست و ناشران باید کاغذ را به قیمت گزاف از بازار آزاد تهیه کنند. برای افزایش سرانه مطالعه در بین مردم رسانه ها باید به صورت مستمر بر روی این موضوع کار کنند.

این در حالی است که کالاها و مواد غذایی بارها از سوی رسانه ملی تبلیغ می شود، اما برای ترغیب افراد به مطالعه هیچگونه تبلیغی وجود ندارد. در جایی دیگر باید سیاستی اتخاذ شود که قیمت کاغذ داخلی به حدی افزایش پیدا کند تا نیاز ناشران را برآورده سازد که بی شک این موضوع می تواند در قیمت تمام شده کتاب تاثیر گذار باشد.» او با بیان اینکه هزینه های جاری مغازه ها همیشه سیر صعودی دارد، خاطر نشان می کند: «متاسفانه فروشگاه های کتاب در این راسته، واحد تجاری محسوب می شوند و هزینه های جاری فروشگاه های کتابفروشی را با فروشگاه های طلا یکسان محسوب می‌کنند، در حالی که شغل ما فرهنگی است و درآمدهای آنچنانی ندارند. پرداخت هزینه های جاری برای ما سنگین شده است و دخل و خرج با هم جور در نمی آید.»

حمید رضا رستم زاده: هر سال مشتریان کتاب کمتر می شوند

رستم زاده بیان  می کـــــند:«از سال ۸۱تا ســــال ۹۳ اخـــذ مالیات از کتابفروشی ها قانون مسکوت شده ای بود و بالاخره در سال گذشته با تعامل مجلسیان دولت دهم و یازدهم این قانون تصویب و اجرایی شد. من در طول ۱۲ سال پیگیر این موضوع بودم تا حقی از کتابفروش ها ضایع نشود و خوشبختانه کتابفروشی ها معاف از مالیات شدند و این موضوع به همت مسوولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اصفهان برای اولین بار در اصفهان عملی شد.»

دبیر اتحادیه کتاب و لوازم التحریر موضوع پرداخت حق بیمه را یکی دیگر  از مشکلات این صنف بیان می کند و می‌گوید: «ما بیمه ۳۰ درصدی پرداخت می کنیم، اما ناشران بیمه ۱۰ درصدی،  به طوری که برای هر نفر در ماه باید ۳۰۰ هزار تومان حق بیمه پرداخت کنیم و در واقع این هزینه ها کمر شکن است.»رستم زاده، رضایت مشتری را در اولویت های کاری این شغل می داند و بیان می کند: «رضایت مشتری از مهم ترین موضوعاتی که در کسب و کار باید به آن توجه کرد.» این کتابفروش با اشاره به وجود طرح های جدیدوزارت ارشاد به نام عیدانه و تابستانه که در سال گذشته اجرا شده است، می گوید: «در این مدت کتاب ها با ۲۰ درصد تخفیف فروخته می شود و این انگیزه ای برای ارتقای فرهنگ مطالعه در افراد به وجود می آورد و امید است امسال هم انجام شود. در این طرح ما می توانیم برای جلب رضایت مشتری برای خرید کتاب تخفیف بدهیم و این انگیزه ای برای خرید کتاب در علاقه مندان به مطالعه به وجود می آورد.»

او در ادامه به یکی دیگر از معضلات این شغل اشاره می کند و می گوید: «در برخی از هتل ها تعدادی از فروشگاه‌های کتاب بدون مجوز باز شده و تمام کتاب هایی که توریست ها به آن نیاز دارند در آنجا عرضه می شود و متاسفانه از لحاظ قیمت گذاری هیچ نظارتی بر روی آنها انجام نمی شود، حتی به غیر از هتل ها تورلیدرها هم خودشان کتاب ها را می خرند و به توریست ها می فروشند، در حالی که در ۱۵ سال گذشته توریست ها برای آشنایی با فرهنگ ما به کتابفروشی ها می‌آمدند و کتاب می خریدند، اما در حال حاضر تعداد آنها بسیار کم شده است و واسطه ها افزایش پیدا کرده اند.

موضوع دیگر غرفه های فروش کتاب در دانشگاه هاست. در گذشته فقط جهاد دانشگاهی متصدی فروش کتاب در دانشگاه ها بود، ولی در حال حاضر در هر دانشگاهی یک غرفه کتاب باز شده است و هیچ گونه مجوز فعالیتی از سوی صنف کتاب ندارند و این گونه سودجویی ها باعث زدن ضربه به صاحبان کتابفروشی هایی است که با مجوز کار می کنند. آنها به طور مستقیم از تهران کتاب می خرند و در دانشگاه ها می فروشند و عملا ما را دور زدند،  این در حالی است که هیچ کدام از آنها این هزینه‌های مالیاتی را پرداخت نمی کنند و به شغل ما ضرر می زنند.

کپی کردن کتاب ها؛ «افست» یکی دیگر از معضلات است و در واقع ظلمی است که در درجه اول به مولف به عنوان پدیدآورنده اثر و بعد به ناشر به عنوان تولیدکننده اثر و در نهایت به کتابفروشان به عنوان توزیع کنندگان اثر وارد می شود و متاسفانه در طول سال های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی چاپ و وجود دستگاه های چاپ ارزان قیمت و وسوسه افراد سودجو و کتابفروش نما که هیچ سنخیتی با قشر فرهنگی جامعه ندارند، به طور فزاینده ای افزایش پیدا کرده است و عملا تیشه به ریشه فرهنگ مکتوب می زند. با توجه به اینکه این مراکز شناسایی شده‌اند از مسوولان قضایی تقاضا داریم با برخورد قاطع باچنین افرادی که به راستی مصداق دزدی در روز روشن هستند به درد دل خادمان فرهنگ مکتوب برسند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.